dinsdag 13 januari 2009

Bont public relations?!

Ik heb net naar Koppen XL gekeken op één, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was met het einde van de aflevering. Gelukkig gooide de britse presentatrice toen al haar bontspullen in de vuilbak, waar het thuishoort. Dit was eigenlijk wel onverwachts, zeker nadat ik haar enkele vreemde uitspraken zag doen.

Als ik dit programma namelijk moet geloven is bont van trappers (jagers die met wildklemmen dieren vangen) ethisch verantwoord. Het werd voorgesteld als een snelle en pijnloze dood. De presentatrice voelde zich goed - naar eigen zeggen - bij het doden en villen van een bever. Het feit dat het een klem onder een ijslaag was die het dier zijn leven gekost heeft en dat dit dier dus verdronken is speelt blijkbaar geen rol. Ik denk dat weinig inlevingsvermogen nodig is om te beseffen dat dit gruwelijk is.

Verder was er niet veel nieuws te zien. Enkel de gebruikelijke pro - bont propaganda die de nertskooien voorstellen als 'paradise on earth' en beweren dat deze dieren gedomesticeerd zijn omdat ze nieuwsgierig rondlopen in hun kleine kooitjes (begrijpen wie begrijpen kan). De presentatrice werd verder te pas en te onpas gehuld in bont en genoot er merkbaar van...proficiat.

Het enige positieve punt aan deze reportage was dat klaar en duidelijk werd verteld dat men niet wist waar het bont vandaan kwam. Bont uit landen als China worden dus schaamteloos samengelegd op de beurs met bont uit Denemarken zelf en zo verder verkocht. De industrie is niet transparant. Dat zeggen wij al jaren, blij dat dit eindelijk eens erkend wordt. Aangezien de bontsector dus niet transparant is, kunnen bonthandelaars de publieke opinie dus eigenlijk wijsmaken wat ze willen.

Hoe kan u dus weten of uw bontjas/bontkraag niet uit China komt? De kans is eigenlijk groot dat het effectief van China komt, aangezien het de grootste producent is ter wereld en voor zover ik weet ook de goedkoopste.

Even ter herinnering: Dit is china en hoe je het ook draait of keert...de internationale bonthandel.



Slechts een greep uit het aanbod...

3 opmerkingen:

Lien zei

Helemaal akkoord met je artikel.
Bontdragers zijn hypocriet.
Hiermee bedoel ik dan vooral dames die zelf een (meestal enorm verwend) hondje hebben en niet beseffen dat er ook katten- en hondenbont rondgaat.
Ik vind dat alle bonddragers de wantoestanden onder ogen moeten zien, de meesten sluiten hun ogen en weigeren beelden te bekijken.
Leuk dat Koppen aandacht heeft besteed aan dit thema.

Anoniem zei

persoonlijk vindt ik de dingen in china ook onaanvaardbaar, maar wat wil je? In China hebben ze zelfs geen respect voor mensen, wat zouden ze dan respect hebben voor godbetert dieren (vanuit hun standpunt...)
Nu, denken dat pelsdieren over de ganse wereld zo gekweekt worden is Krankzinnig en niet juist, mijn buurman heeft ook een pelsdierenhouderij, namelijk nertsen, ik ga daar al van klein ukje helpen en ik heb nog nooit een dier zien afzien, de dieren sterven zoals in de reportage is vertoond namelijk door inslaping door vergassing, en niet levend weg het vel af zoals in China...
Al bij stil gestaan hoe ze vroeger hier een varken en koe dood deden??
In china zal dit waarschijnlijk nog zo gebeuren zoals bij ons 50 jaar geleden...
Wat er in China gebeurt is onaanvaardbaar, maar om iedere bontleverancier en -drager over dezelfde kam te schieten is DOM en hypocriet
Mvg

one and only hypnos zei

Om te beginnen is china de grootste bontproducent en heb je zelf kunnen zien in deze bewuste documentaire dat de bonthandel geen enkel onderscheid maakt tussen bont uit china en bont uit Denemarken, Nederland... Het maakt op de markt niets uit en ze weten zelfs niet waar het vandaan komt. Dat werd duidelijk gezegd door een bonthandelaar. Het is dus ook een logische conclusie om te stellen dat de overgrote meerderheid van het bont dat in de winkels te vinden is, uit china komt.

Verder zeg ik ook helemaal niet dat alle bonthandelaars hun dieren levend villen en ik daag u uit om dat te bewijzen.

Wat de bontproductie in België betreft: Ik ben er tegen omdat het duidelijk onnodig is (net zoals hanengevechten, stierengevechten en andere nonsens). Ik vind het ethisch verwerpelijk dat dieren nog steeds moeten lijden en sterven voor een mode artikel. Dat maakt de waarde van welk leven dan ook tot iets banaals. Dat is niet aanvaardbaar.

Ik wil ook opmerken dat er geen enkel bewijs is dat deze dieren vergassen pijnloos en vrij van stress is (je kan het niet eens 'inslapen' noemen, ze zitten niet bij de dierenarts!!!). Er is geen enkel onderzoek die dit aantoont. Verder is het ook erg naïef om te geloven dat dieren (zoals nertsen) die van nature roofdieren zijn en in het wild grote afstanden afleggen, zich goed voelen in kleine krappe kooitjes. Er zijn meer dan genoeg bewijzen om veilig te kunnen stellen dat deze dieren onder grote hoeveelheden stress staan en dat hun welzijn is aangetast.

U kent een bontkweker? Proficiat, in mijn familie zitten ex-bontkwekers die mij wel enkele andere verhalen vertellen. En mij eens goed uitlachen hoort er ook bij, want het zijn zogenaamd toch maar beesten. Leuke mensen...